Lyssna

Att söka information

Jag skrev tidigare om att man som blind många gånger missar viktig information på exempelvis anslagstavlor och affischer och dylikt. Men hur lätt är det då att söka information på olika hemsidor, hos myndigheter, vårdguide som exempelvis 1177 med flera? Tillgängligheten på hemsidorna varierar oerhört mellan myndigheter. I vissa fall upplever jag det faktiskt enklare att använda en app för smartphone jämfört med att läsa på hemsidan.

Jag har testat hemsidorna 1177.se och skatteverket.se.

1177.se är det enkelt att välja ”fakta och råd” och sedan navigera till den kategori man är intresserad av, exempelvis leder, muskler och skelett. Där får man fram länkar som är lätta att navigera till och välja. Varje artikel är sedan uppdelad i rubriker som går lätt att hitta med hjälp av funktioner för rubriknavigering som är inbyggda i skärmläsaren.

Skatteverket.se är uppbyggd på liknande sätt. På båda hemsidorna kan man också skriva in sökord för att lättare kunna hitta vad man vill ha information om.

Företaget Funka hjälper myndigheter och företag med lösningar för tillgänglighet på hemsidor, e-tjänster och mycket mera. Läs mer på funka.com (länk öppnas i nytt fönster).

 

//Fredrik

 

Fredrik söker på Skatteverkets hemsida. Bilden visar datorskärmen på skrivbordet och vid tangentbordet Fredriks specialtangentbord med punktskrift.

Fel: Kontaktformulär hittades inte.